Clean as you go
Een methode waar ik zelf graag mee werk is ‘clean as you go’*. In het kort: ben je ergens mee klaar of heb je iets gebruikt, maak dan direct schoon en ruim gelijk op. Heel handig om je huis schoon en op orde te houden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je huis enigszins schoon en op orde moet zijn voordat je het zo kunt houden.
Het voordeel van deze methode is dat je huis altijd opgeruimd en schoon oogt en je spullen meteen kunt vinden. Misschien heb je het gevoel dat je meer tijd kwijt bent door steeds op te ruimen en schoon te maken? Het tegendeel is waar. Omdat vuil niet de kans krijgt aan te koeken en je niet hoeft te zoeken naar spullen, bespaar je jezelf juist tijd. En veel ergernis.
Een tijd terug werd me het boek ‘ADD-friendly ways to organize your life’** aangeraden. Dit boek staat vol handige strategieën om je leven als volwassene met AD(H)D beter te organiseren en stress te verminderen. Als professional organizer zette ik dit boek op mijn lijstje en heb het inmiddels uitgelezen. In dit boek wordt dezelfde methode beschreven, maar de schrijvers laten je de methode visualiseren. Zo leuk en toepasbaar voor iedereen, dat ik het idee met je deel.
Jouw eigen restaurant
Zie vanaf nu je huis als restaurant! Visualiseer: een klein restaurant. Jij bent verantwoordelijk voor onder andere de bediening. Een prachtig beroep, want het is een actief, sociaal beroep met vaak flexibele werktijden ;-).
In het restaurant ben je druk bezig met het reorganiseren van de tafels. Je zorgt er steeds voor dat tafels schoon zijn. Vuile vaat wordt direct afgeruimd en schoongemaakt. Dan kan het schoon in de kast om opnieuw te worden gebruikt.