Clean as you go

Een methode waar ik zelf graag mee werk is ‘clean as you go’*. In het kort: ben je ergens mee klaar of heb je iets gebruikt, maak dan direct schoon en ruim gelijk op. Heel handig om je huis schoon en op orde te houden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je huis enigszins schoon en op orde moet zijn voordat je het zo kunt houden. 

Het voordeel van deze methode is dat je huis altijd opgeruimd en schoon oogt en je spullen meteen kunt vinden. Misschien heb je het gevoel dat je meer tijd kwijt bent door steeds op te ruimen en schoon te maken? Het tegendeel is waar. Omdat vuil niet de kans krijgt aan te koeken en je niet hoeft te zoeken naar spullen, bespaar je jezelf juist tijd. En veel ergernis.

Een tijd terug werd me het boek ‘ADD-friendly ways to organize your life’** aangeraden. Dit boek staat vol handige strategieën om je leven als volwassene met AD(H)D beter te organiseren en stress te verminderen. Als professional organizer zette ik dit boek op mijn lijstje en heb het inmiddels uitgelezen. In dit boek wordt dezelfde methode beschreven, maar de schrijvers laten je de methode visualiseren. Zo leuk en toepasbaar voor iedereen, dat ik het idee met je deel.

Jouw eigen restaurant

Zie vanaf nu je huis als restaurant! Visualiseer: een klein restaurant. Jij bent verantwoordelijk voor onder andere de bediening. Een prachtig beroep, want het is een actief, sociaal beroep met vaak flexibele werktijden ;-).

In het restaurant ben je druk bezig met het reorganiseren van de tafels. Je zorgt er steeds voor dat tafels schoon zijn. Vuile vaat wordt direct afgeruimd en schoongemaakt. Dan kan het schoon in de kast om opnieuw te worden gebruikt. 

Binnen mum van tijd heb je een tafel afgehaald, schoongemaakt en eventueel opgemaakt voor nieuwe gasten. Er zit een systeem in. Logistiek gezien loopt het daarom als gesmeerd. Je klanten worden ontvangen in een schone, opgeruimde omgeving. En zijn er geen gasten dan kun je ontspannen. Klaar voor wat er komen gaat. Alle tijd, geen stress.

Zie je het voor je? Goed!

Ga thuis op dezelfde manier te werk. Ruim bijvoorbeeld na het eten de tafel direct af en stop de spullen in de vaatwasser. Zet je fiets na gebruik meteen in de schuur als je weet dat je hem niet meer zult gebruiken. Doe een lege colafles direct bij het plastic afval. Doe vuile was meteen in de wasmand en vouw schone was op in plaats van het op te sparen. Hang je jas bij binnenkomst direct aan de kapstok; hang hem niet over een stoel. Zorg er dus voor dat spullen meteen op de juiste plaats komen; schoon en klaar voor gebruik. En vergeet niet te genieten van het schone, opgeruimde huis.

Behandel je jouw huis (nog) niet als restaurant? Probeer het gewoon eens. Wie weet helpt het je het huis op orde en schoon te houden en wordt het geen restaurant voor ongedierte en bacteriën … ;-)!

* Meer weten over de methode ‘clean as you go’? Lees verder op Stofzuigerzen.nl.
** Judith Kolberg & Kathleen Nadeau, 2002

restaurant